GroenLinks wil dat er per direct een eind komt aan het contract dat agenten bij de politie Rotterdam-Rijnmond moeten tekenen dat ze per jaar minstens 120 bonnen moeten uitschrijven. Als agenten het quotum niet halen, worden ze gekort op hun salaris. GroenLinks wil een spoeddebat met burgemeester Aboutaleb, de korpsbeheerder van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond.

Agenten van Rotterdam-Rijnmond hebben een contract moeten tekenen met de verklaring: 'Ik ben op de hoogte van de consequentie van het niet halen van het aantal mini's in het jaar 2010. Dit houdt in dat er per eerstvolgende periodiekmoment geen periodiek aan mij wordt toegekend, dan wel dat er een periodiek wordt ingehouden'. Een mini-proces verbaal is een bekeuring voor relatief simpele overtredingen.

'Nu snap ik opeens waarom de politie Rotterdam-Rijnmond onlangs aankondigde een bonnenoffensief te starten voor stoepfietsers', reageert de Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Wat mij betreft gaat dat contract regelrecht de prullenbak in. In plaats van zo veel mogelijk bonnen uitschrijven zou de politie beter meer tijd kunnen besteden aan het aanpakken van inbraken en fietsendiefstallen.'

Bonte wil dat burgemeester Aboutaleb per direct een eind maakt aan de bonnenquota. Het spoeddebat daarover met de Rotterdamse gemeenteraad zal waarschijnlijk aanstaande donderdag plaatsvinden.