De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil dat het college van B&W opnieuw kijkt naar de voorgenomen lastenverlichting van 45 miljoen voor de komende 4 jaar. Aanleiding daarvoor is de extra tegenvallers die de gemeente op moet vangen. In plaats van 255 miljoen moet de gemeente de komende jaren tenminste 300 miljoen bezuinigen, zo werd vorige week bekend.

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vreest dat zo'n grote bezuiniging 'onherstelbare schade' toebrengt aan de Rotterdamse samenleving. 'Met een bezuiniging van 255 miljoen is al het vet al van de botten. Met alles wat je extra bezuinigt hak je in op het bot zelf. Daar maak je heel veel mee kapot.' Bonte vreest dat door de extra bezuinigingen een groot aantal maatschappelijke en culturele organisaties om zullen vallen en dat veel mensen in kwetsbare posities aan hun lot zullen worden overgelaten. 'Rotterdam wordt dan een kille en onaangename stad.' GroenLinks roept het college op om de voorgenomen lastenverlichting te heroverwegen, om daarmee de pijn te verzachten. Het college kondigde in zijn kaderbrief aan 45 miljoen uit te willen trekken voor het verlagen van de OZB, de parkeertarieven en de precarioheffing op reclame. 'Dat lijken mooie cadeautjes, maar als daardoor essentiele voorzieningen in elkaar donderen, dan heeft niemand daar wat aan', betoogt Bonte. 'De lokale belastingen liggen in Rotterdam al 35 euro onder het landelijk gemiddelde. Er is geen dringende noodzaak om de tarieven nog meer te verlagen. Dat geld kunnen we beter besteden aan het overeind houden van belangrijke maatschappelijke voorzieningen.'