Om de parkeeroverlast in Rotterdam aan te pakken zou een tweede parkeervergunning twee keer zo duur moeten worden als een vergunning voor een eerste auto. Een derde vergunning zou zelfs drie keer duurder moeten zijn. Dat voorstel doet GroenLinks. Ook wil de partij betaald parkeren invoeren of uitbreiden in wijken waar de parkeerdruk te hoog is.

Met het voorstel wil GroenLinks de parkeeroverlast verminderen, die in veel Rotterdamse wijken dagelijks tot problemen leidt. In sommige buurten staan er per huisadres soms vier auto’s met een vergunning geregistreerd, terwijl er veel te weinig parkeerplekken zijn in de wijk. ‘De gemeente geeft vaak veel meer parkeervergunningen af dan er parkeerplaatsen zijn’, zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. ‘In sommige woonstraten staan ‘s avonds twee keer méér auto’s geparkeerd dan er plekken zijn.’

Eén van de straten met grote parkeeroverlast is de Noorderhavenkade en omgeving, in deelgemeente Noord. Daar zijn 1700 vergunningen afgegeven voor slechts 1300 parkeerplaatsen. ‘De gemeente moet veel nauwkeuriger kijken hoe groot de parkeerdruk is in een wijk, voordat er nieuwe vergunningen worden afgegeven. Tegelijk zou de tweede en derde parkeervergunning duurder moeten worden dan de eerste vergunning’, vindt Bonte. ‘Nu kan het gebeuren dat op één adres vier auto’s staan ingeschreven, terwijl de buurman zijn auto nergens kwijt kan. Mensen betalen nu voor elke parkeervergunning evenveel, al heb je tien auto’s, terwijl het juist ontmoedigd zou moeten worden om er een privé-wagenpark op na te houden.’

In wijken waar nog geen betaald parkeren geldt, wil GroenLinks dat invoeren als de parkeerdruk te hoog is. In Hillesluis bijvoorbeeld, in deelgemeente Feijenoord, is er op voetbaldagen veel parkeeroverlast door de nabijheid van de Kuip. Het komt dan regelmatig voor dat voetbalsupporters hun auto op de stoep parkeren of zelfs in de voortuinen van bewoners. De smeekbeden van bewoners om betaald parkeren in hun wijk in te voeren, zijn tot nu toe op een weigering van de wethouder gestuit. Ook in de wijken Bloemhof, Afrikaanderwijk en Kop van Feijenoord hebben bewoners en deelgemeente tevergeefs om invoering van betaald parkeren verzocht.

GroenLinks vindt dat de wethouder een verzoek van bewoners en deelgemeente om betaald parkeren in te voeren, altijd moet honoreren. Dat geldt ook voor verzoeken van bewoners voor het verlengen van betaald parkeren tot bijvoorbeeld 23:00 uur in wijken waar er nu alleen tot 18:00 uur betaald hoeft te worden. Bonte: ‘Overdag zijn er meestal geen parkeerproblemen. Juist op het moment dat de schaarste aan parkeerplekken het grootst is - in de avond en de nacht - is het parkeren in Rotterdam meestal gratis. Dat is niet logisch.’