Vijf Rotterdamse buurtfietsenstallingen zijn van de ondergang gered. De stallingen zijn in financiële problemen gekomen doordat de Belastingdienst hen sinds vorig jaar als bedrijf aanslaat. Dankzij een voorstel van GroenLinks stelt de gemeente nu 25.000 euro per jaar beschikbaar om tekorten te dekken. Daarnaast gaat Rotterdam fors bijdragen aan nieuwe buurtstallingen.

Rotterdam heeft in totaal veertien buurtstallingen met in totaal ongeveer 500 plekken. Slechts vier stallingen komen goed uit de kosten. De stallingen aan de Taanderstraat, Van Weelstraat, Opzoomerstraat en Essenburgsingel in Delfshaven en de fietsenstalling in de Lambertusstraat in Kralingen-Crooswijk staat het water aan de lippen. Vijf andere buurtstallingen zijn nog niet acuut in gevaar, maar dat kan op termijn veranderen.

De stallingen hebben niet alleen last van de belastingen die zij moeten ophoesten, maar hebben vaak ook te maken met stijgende huren. Als het niet lukt om via huurbemiddeling een korting te krijgen op de huurprijs, wil de gemeente bijspringen met financiële steun. Daarnaast is per jaar 25.000 euro extra uitgetrokken om initiatieven van bewonersorganisaties voor nieuwe buurtstallingen te steunen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een bijdrage in de aanschaf van fietsbeugels.

De gemeente wil ook vaker onbezette parkeerplekken in wijkparkeergarages gebruiken voor het stallen van fietsen. Dat gebeurt nu al op kleine schaal. Fractievoorzitter Arno Bonte (GroenLinks) is blij dat meer parkeergarages worden opengesteld voor fietsers. ‘Onze ideeën daarover vinden weerklank en dat is positief. Maar het is natuurlijk helemaal mooi dat de gemeente geld uittrekt om de buurtstallingen te redden en dat als klapper op de vuurpijl geld is geregeld om nieuwe buurtstallingplekken te realiseren. Dat is winst voor de fietsers.’

Lees ook:
Groenlinks wil belastingvrijstelling voor buurtfietsenstallingen

'Fiets stallen in alle parkeergarages'