De RET moet snel goede apparaten aanschaffen om te kunnen controleren of reizigers hebben ingechecked met de ov-chipkaart. Dat vindt de Rotterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. De zogenaamde 'checkers' waarmee tramconducteurs kunnen controleren of reizigers hebben betaald, blijken nagenoeg allemaal buiten gebruik te zijn.

Bonte trok begin juni al aan de bel, naar aanleiding van een onderzoek van NOS Headlines, waaruit bleek dat 90 procent van de apparaatjes het niet deed. De RET beloofde toen binnen een week alle 'checkers' te zullen vervangen. Die belofte blijkt niet te zijn waargemaakt. Drie weken later hield GroenLinks een nieuwe steekproef. Bij 10 onderzochte trams op 4 verschillende trajecten kwam de partij geen enkel werkend controle-apparaatje meer tegen. 'In de tram is zwartrijden nu wel heel makkelijk geworden', zegt Bonte. 'Dat is slecht voor het openenbaar vervoer. We lopen veel inkomsten mis die we in sneller en beter vervoer hadden kunnen investeren.' Hij snapt niet waarom de RET zo traag is met het oplossen van het probleem. 'Ik kan me niet voorstellen dat alle checkers in één klap zijn uitgevallen. De RET had veel eerder moeten zorgen dat de reservevoorraad was bijgevuld.' Bonte heeft de Stadsregio gevraagd om in te grijpen.