Meer investeren in het groener en socialer maken van de stad, in plaats van het verlagen van de Onroerend Zaak Belasting (OZB) en de prijs van de parkeervergunningen. Dat staat in de alternatieve bezuinigingsplannen die GroenLinks vandaag presenteert. De plannen zijn een reactie op de 'kaderbrief' van het college.

'Wij willen juist nu investeren in de buitenruimte en in stadsontwikkeling', zegt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. 'Investeringen in de aanleg van het Stadionpark, de ondertunneling van de 's-Gravendijkwal en de aanleg van een park op het Hofpleinlijnviaduct moeten gewoon doorgaan. Daarop bezuinigen is het domste dat je kunt doen als je de ambitie hebt om de stad aantrekkelijker te maken. Juist in economisch moeilijke tijden leveren zulke projecten werkgelegenheid op. Bovendien zijn de bouwkosten relatief laag door de recessie, dus de gemeente kan nu meer realiseren voor hetzelfde geld.'

GroenLinks pleit in de 'alternatieve kaderbrief' verder voor het planten van 100.000 bomen, meer geld voor armoedebestrijding, het terugdraaien van de bezuiniging op kunst en cultuur en het in stand houden van de ambitie van Rotterdam om tot 2025 de CO2-uitstoot te halveren. De financiële dekking van de voorstellen realiseert GroenLinks onder andere door de verlaging van de OZB terug te draaien en parkeervergunningen niet goedkoper te maken. 'Als je mensen vraagt of ze een kleine korting op de OZB willen of liever een mooie straat, zullen ze voor de laatste kiezen.'

Ook wil de partij dat de gemeente de komende jaren een deel van de 3300 gemeentelijke panden gaat verkopen. 'De vastgoedportefeuille van de gemeente zou zich moeten beperken tot maatschappelijk vastgoed als schoolgebouwen, sportaccommodaties en culturele voorzieningen. Speculeren met niet-maatschappelijk vastgoed kunnen we maar beter aan de markt overlaten', vindt Bonte. 'Het vrijkomende geld kunnen we goed gebruiken om te investeren in het vitaler, groener en socialer maken van de stad.'