GroenLinks heeft gisteren flink gewonnen in Rotterdam. De partij behaalde 7,8 procent van het aantal stemmen. Vier jaar geleden was dat nog 5 procent. Ook bij de raadsverkiezingen in maart dit jaar won GroenLinks al drie hele procentpunten.

Landelijk gaat GroenLinks van zeven naar tien zetels. 'Een ontzettend goed resultaat', zegt Frans de Wuffel, voorzitter van GroenLinks in Rotterdam. 'Met tien zetels kunnen we de komende vier jaar echt het verschil maken en een sociale -en groene duw in de goede richting geven. Ik wil alle mensen die hun vertrouwen in ons hebben uitgesproken daarvoor hartelijk danken.'

De Rotterdamse ex-wethouder Rik Grashoff stond op plek elf en komt niet in de Tweede Kamer. De Rotterdamse Nadya van Putten (plek 19) hoopt alsnog op een Kamerzetel als voldoende mensen op haar hebben gestemd. Van Putten heeft in de afgelopen weken een krachtige persoonlijke campagne gevoerd. Het duurt nog tot dinsdag voordat het aantal uitgebrachte voorkeursstemmen geteld is.

Naast GroenLinks hebben ook VVD, PVV en D66 flink gewonnen. De VVD zal als grootste partij naar verwachting eerst gaan praten met de PVV om te onderzoeken of de grote verschillen tussen deze partijen overbrugbaar zijn. Als dat niet lukt, is de kans groot dat GroenLinks, PvdA en D66 in beeld komen om samen met de VVD een regering te vormen. 'Dat zou een geweldige kans zijn om onze bestuurskracht eindelijk in praktijk te brengen', aldus Frans de Wuffel.

Bekijk hier de Rotterdamse uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen.