De Stadsferry moet volgens plan in 2011 gaan varen. Dat zeggen de gezamenlijke fracties van GroenLinks in de regio Rotterdam. De plannen voor de nieuwe ferrydienst dreigen in de ijskast te komen vanwege bezuinigingen.

De Stadsferry moet gaan varen tussen Krimpen aan den IJssel en Vlaardingen en krijgt 15 opstapplekken. De ferry doet ook Schiedam, Rotterdam en Capelle aan den IJssel aan. Tijdens het Maasboulevardfestival in Schiedam hebben raadsleden en wethouders van GroenLinks uit Schiedam, Vlaardingen en Rotterdam afgelopen zaterdag in een convenant afgesproken dat zij er alles aan zullen doen om de ferry te laten starten in 2011.

De fracties willen verder voorkomen dat er miljarden worden verkwist door de aanleg van de A4 door Midden-Delfland en de A13/16 ten noorden van Rotterdam. GroenLinks wil liever de kilometerheffing invoeren. ‘Uit de berekeningen van het CBP blijkt dat de files met 16 procent afnemen door de plannen van GroenLinks. We zijn daarmee de absolute kampioen filebestrijding’, zegt Arno Bonte, fractievoorzitter van GroenLinks in Rotterdam.

De fracties willen in plaats van nieuw asfalt meer geld investeren in snel en comfortabel stads- en streekvervoer. Het Tweede Kamerlid Ineke van Gent steunt de doelen van de fracties in de regio. Ze beloofde afgelopen zaterdag ook om vanuit de Tweede Kamer aandacht te besteden aan de dreigende vertragingen in de ontwikkeling van de Stadsferry.