Het coalitieakkoord van PvdA, D66, VVD en CDA is provinciaals, vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Hij betreurt het dat de nieuwe coalitie Rotterdam niet socialer, groener en leuker maakt. 'Het coalitieakkoord doet meer denken aan een provinciaals beleidsprogramma dan aan een werkprogramma voor een wereldstad.'

Arno Bonte: ‘In het coalitieakkoord staan weinig ambities, weinig visie en weinig toekomst. Het is een beetje stilstand, beetje achteruitgang en een beetje betutteling.’ In zijn bijdrage aan het debat over het coalitieakkoord roemde Bonte daarentegen het beleid van het vorige college, dat wel oog had voor de kwetsbaren in Rotterdam. ‘Het college hielp dak- en thuislozen aan een huis en een baan, hielp jongeren uit de schulden en leerde 22.000 inburgeraars de Nederlandse taal.  En met het Rotterdam Climate Initiative werd een begin gemaakt met een forse reductie van CO2.’

GroenLinks laakt de provinciaalse manier van bezuinigen van de nieuwe coalitie. ‘Zo bezuinigt de coalitie fors op volksgezondheid, jeugdbeleid en welzijn, maar kiest ze er wél voor om de OZB te verlagen. De coalitie geeft miljoenen uit om de parkeervergunningen goedkoper te maken, maar zorgt tegelijk voor een enorme verschraling van het culturele aanbod door daarop 40 miljoen te bezuinigen.’

GroenLinks is zeer teleurgesteld over de halvering van het budget voor klimaatbeleid en over de financiële drempel voor mensen die een inburgeringscursus willen volgen. Ook mist GroenLinks de broodnodige investeringen in het sociaal programma en laakt de partij het fatsoensoffensief en het zerotolerancebeleid van de politie. ‘De coalitiepartijen kunnen van ons desalniettemin een constructieve oppositiehouding verwachten. We zullen toekomstgerichte voorstellen doen, netjes voorzien van een financiele dekking. Direct toepasbare ideeen om Rotterdam socialer, groener en leuker te maken,’ aldus Bonte.