GroenLinks is de grootste partij geworden bij een scholierenverkiezing op het ROC Zadkine in Rotterdam. De partij krijgt maar liefst 52 kamerzetels toebedeeld. De PvdA is goede tweede met 51 zetels.

De scholierenverkiezing werd dinsdag gehouden en was onderdeel van ‘het feest van de democratie’, een activiteit van de opleiding tot secretaresse en managementassistent. Woordvoerders van zes partijen kwamen naar de school om uitleg te geven over de standpunten. Voor GroenLinks was Paul Smeulders erbij, nummer 22 op de lijst van GroenLinks voor de Tweede-Kamerverkiezingen.

Nebahat Albayrak opende de dag. Zij staat tweede op de lijst van de sociaal-democraten. ‘Ik ben toch wel een beetje trots op de uitslag’, zegt Peul Smeulders, ‘vooral omdat we de PvdA voor blijven, die met Albayrak een waar stemmenkanon naar het Zadkine had gestuurd. Zo’n leuke middag smaakt naar meer.’

De PVV en D66 werden met ieder 13 zetels de derde en vierde partij op het Zadkine. De VVD kwam niet verder dan 9 zetels en het CDA moet het doen met een schamele vijf zetels. Het was de eerste keer dat de school deze verkiezingen hield.