Bij alle Rotterdamse stations van RandstadRail moeten OV-fietsen komen. Dat voorstel doet GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Bij acht van de veertien stations op de lijn tussen Rotterdam en Den Haag zijn al OV-fietsen te huur, maar Rotterdam heeft nog geen OV-fietsen staan.

Met de OV-fiets kunnen mensen vanaf het station makkelijk en snel naar de eindbestemming reizen. In Nederland zijn nu ongeveer tweehonderd huurlocaties. Het aantal gebruikers is vorig jaar met 31 procent gestegen tot 67.000 en het aantal ritten steeg zelfs met 40 procent tot 670.000 . ‘De OV-fiets is snel, goedkoop en vooral erg makkelijk’, zegt fractievoorzitter Arno Bonte van GroenLinks. ‘ook steeds meer zakelijke reizigers maken er gebruik van. In combinatie met de fiets is het openbaar vervoer in grote steden namelijk vaak veel sneller dan de auto.’

Bonte heeft anderhalf jaar geleden al eens aangekaart dat er fietsen moeten komen bij de stations van RandstadRail. VVD-wethouder Baljeu zei toen dat zij het gebruik van de OV-fiets wil bevorderen, maar sindsdien is er niets gebeurd. Bonte: ‘Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat op elk station een OV-fiets klaar staat. Daarom moeten ook de stations van RandstadRail snel fietsen krijgen. Dat is goed voor de bereikbaarheid van Rotterdam en voor de leefbaarheid in de stad.’

GroenLinks wil daarnaast fietskluizen bij het nieuwe RandstadRailstation Meijersplein. Op dit moment wordt bij station Melanchtonweg een proef gehouden met flexibel gebruik van fietskluizen. Dat betekent dat huurders geen vaste eigen kluis hebben, waardoor ze efficiënter gebruikt worden. ‘Je kunt zoiets ook doen bij Meijersplein. Dat moet wel snel gebeuren, want de mensen die nu een kluis huren bij station Wilgenplas kunnen straks niet meer veilig parkeren als station Meijersplein het oude Wilgenplas vervangt. Haast is dus geboden.’