Het nieuwe Rotterdamse college van PvdA, CDA, VVD en D66 stelt de verkeerde prioriteiten. Dat vindt GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte. Het Rotterdam Climate Initiative, Kunst en Cultuur en Jongeren en Welzijn moeten het ontgelden terwijl de OZB en parkeertarieven worden verlaagd.

Het nieuwe college haalt de 10 miljoen per jaar die GroenLinks er in de afgelopen periode bijgeplust had voor kunst en cultuur, weer af. 'Dat gaat vooral ten koste van nieuwe en jonge initiatieven', vreest Bonte. Het Rotterdam Climate Initiative wordt volgens hem 'de facto de nek omgedraaid'. Voor het klimaatinitiatief is nog maar 30 miljoen beschikbaar, Dat was in de vorige periode ruim 70 miljoen.

Op jongeren, gezondheid en welzijn bezuinigt het college 30 miljoen. 'Terwijl de parkeertarieven en de OZB fors omlaag gaan. Dat is een vreemde keuze op een moment dat er al fors op het gemeentelijk budget moet worden bezuinigd', vindt Bonte. 'Van het sociale en groene beleid van het vorige college blijft weinig meer over.'