GroenLinks-wethouder Rik Grashoff staat op plek elf op de kandidatenlijst van GroenLinks voor de Tweede Kamerverkiezingen. Hij was geadviseerd voor plek elf tot en met vijftien. ,,Het was dringen met zoveel goede kandidaten”, zegt Grashoff. ,,Nu gewoon met z'n allen die elf zetels of meer binnenhalen voor GroenLinks.”

De kandidatenlijst is zondag vastgesteld op het congres van GroenLinks in Utrecht. Rik Grashoff had zware concurrentie. Linda Voortman wist ten nadele van Grashoff op het nippertje plek tien binnen te slepen. Daarna staakten de stemmen tussen de Rotterdamse wethouder en de Haagse fractiemedewerker Niels van den Berge voor de volgende plek op de lijst. In een tweede ronde wist Grashoff alsnog de elfde plek te bemachtigen. Niels van den Berge staat nu op twaalf.

Op de lijst staan ook twee andere Rotterdamse politici. De Arubaanse Nadya van Putten staat op negentien en portefeuillehouder Ahmed Harika, stemmentrekker in Rotterdam Noord, staat op twintig. Van Putten was eerder kandidaat voor het Europees Parlement en behaalde toen op eigen kracht zo’n tienduizend stemmen.

Het congres heeft zondag ook het verkiezingsprogramma vastgesteld. Een nipte meerderheid sprak zich uit tegen het referendum. Verder besloot het congres om euthanasie uit het strafrecht te halen en om het aantal Tweede Kamerleden niet te verkleinen. Verder werd het programma zonder grote wijzigingen goedgekeurd.