De Rotterdamse GroenLinks-fractie wil dat de provincie Zuid-Holland desnoods haar bevoegdheid inzet om de trampluslijn naar Ridderkerk toch aan te kunnen leggen. Het nieuwe Ridderkerkse stadsbestuur van Leefbaar Ridderkerk en SGP wil de nieuwe tramlijn niet. Volgens Bonte is het belang van de tramlijn echter regio-overschrijdend.

De Stadsregio Rotterdam is al bijna tien jaar bezig met de voorbereidingen voor een nieuwe tramlijn tussen Rotterdam en Ridderkerk. Nu is Ridderkerk slechts bereikbaar met de bus. De gemeenteraad van Ridderkerk is in de vorige raadsperiode akkoord gegaan met de aanleg van de tramlijn, maar het nieuwe college van Leefbaar en SGP hebben een steep gezet door de plannen.

Volgens GroenLinks is de tramverbinding belangrijk voor de bereikbaarheid van de hele regio en mag Ridderkerk de aanleg niet in zijn eentje dwarsbomen. 'Bewoners van de Rotterdamse binnenstad hebben ook last van Ridderkerkers die met hun auto bij de Bijenkorf komen shoppen. Met een snelle tramlijn zou je veel meer auto's van de weg kunnen halen', aldus fractievoorzitter Arno Bonte.

GroenLinks wil dat de Stadsregio probeert om het nieuwe bestuur van Ridderkerk op andere gedachten te brengen. 'Als Ridderkerk weigerachtig blijft moeten we de provencie vragen om haar bevoegdheid te gebruiken om de gemeente Ridderkerk te overrulen', vindt Bonte. 'Het geld voor de tramlijn ligt al lang op de plank, het nut is aangetoond, de gemeenteraad van Ridderkerk was al akkoord. Laten we niet langer treuzelen en de aanleg snel beginnen.’