Media en een groot aantal Rotterdamse politici trapten vorige week in de 1-april-grap van GroenLinks. Het fractiebureau meldde dat fractievoorzitter Arno Bonte zijn hoofd had kaalgeschoren, omdat hij een weddenschap zou hebben verloren over deelname aan de coalitie. Op de website van GroenLinks stond een gemanipuleerde foto met het kale hoofd van Bonte.

Medewerkers van GroenLinks brachten het nieuws over het kappersbezoek naar buiten nadat de Rotterdamse verkenner Pieter Winsemius zijn voorkeur voor een coalitie van PvdA, VVD, D66 en CDA bekend had gemaakt. Tijdens de raadsvergadering op 1 april – één dag later - moest blijken dat de voorman van GroenLinks zijn blonde plukken nog olijk op zijn hoofd heeft zitten. De vergadering ging echter niet door, waardoor maar langzaam doorsijpelde dat het een grap betrof.

Arno Bonte was zelf niet op de hoogte van de grap. ,,Ik kreeg op 31 maart in de avond wel een paar vreemde sms-jes die ik niet kon plaatsen. Pas later begreep ik wat er aan de hand was,” zegt hij. Bonte besloot daarna mee te doen met de grap. Hij stuurde in de ochtend van 1 april een tweet rond met de tekst: ‘Gek wakker worden met zo'n onthaarde kop’.

Een landelijke krant schreef op 1 april: ‘Arno Bonte loste gistermiddag een verkiezingsbelofte in: als zijn partij langs de zijlijn zou blijven staan, zou hij zichzelf kaal laten scheren. Na afloop van Winsemius’ presentatie ging hij naar de kapper.’ Ook meerdere politici op het stadhuis trapten in de grap. CDA-fractievoorzitter Wubbo Tempel verspreidde het nieuws actief via Twitter. Ook VVD-fractievoorzitter Jeanette Baljeu was erin gestonken. De grap van GroenLinks werd vervolgens door Radio Rijnmond uitgeroepen tot één van de besten van de regio.

Lees hier het artikel mét grap