Groenlinks-partijleider Femke Halsema wil dat jongeren vanaf hun zestiende verjaardag mogen stemmen. ,,Veel jongeren werken als ze zestien zijn en ze betalen dus belasting, maar ze mogen niet stemmen. Dat is helemaal niet logisch,” zei Halsema bij een campagnebijeenkomst van GroenLinks in Rotterdam. ,,GroenLinks neemt jongeren wel echt serieus.”

Halsema maakte korte metten met het argument dat jongeren niet volwassen genoeg zijn om hun politieke voorkeur te bepalen. ,,Ik ken genoeg mensen van 45 jaar waarvan ik me net zo goed kan afvragen of zij wel voldoende kennis hebben om te stemmen.”

Volgens Halsema worden jongeren door politici structureel niet serieus genomen. ,,Jongeren krijgen pas aandacht als ze een probleem zijn. Ze zijn alleen in het nieuws als een politicus een harde repressieve maatregel wil presenteren of als er weer bezuinigd moet worden. Als er bijvoorbeeld op uitkeringen gekort moet worden, dan zijn jongeren altijd als eerste aan de beurt. Bij GroenLinks komen de mogelijkheden voor jongeren om zich te ontplooien op de eerste plaats, en ver daarna pas praten wij over problemen met jongeren. Kansen gaan voor bestraffen.”

Halsema nam bij de campagnebijeenkomst in het 'jongerenhoofdkwartier' Your Space ook duizend handtekeningen in ontvangst van DWARS Rotterdam, de jongerenorganisatie van GroenLinks. Zij willen een einde aan het gebruik van de mosquito in de stad. Een mosquito is een apparaatje dat met hoge pieptonen jongeren verjaagd uit de openbare ruimte. Halsema wil de handtekeningen graag doorgeven aan ‘iemand in het rompkabinet’. ,,Onze Tofik Dibi zei ooit: ‘Als je hangouderen weg wilt hebben, draai dan wat rapmuziek en als je hangjongeren weg wilt hebben, doe dan wat sonates van Mozart’.”

Wethouder Rik Grashoff reageerde ook positief op de vele handtekeningen. ,,Ik ben er trots op dat GroenLinks in het stadsbestuur zit, maar ik schaam mij ervoor dat we nog steeds de mosquito niet uit de stad hebben gekregen. We hebben wel voor elkaar dat burgemeester Ahmed Aboutaleb van elke mosquito gaat bepalen of die weg kan. Het begin is dus daar, maar we hebben zeker nog vier jaar nodig voordat we ze allemaal kwijt zijn.”