Groenlinks-fractievoorzitter Femke Halsema is trots op de bestuurskracht van GroenLinks in Rotterdam. Dat zei ze vandaag op het bordes van het gemeentehuis. Ze roemde het werk van de zes GroenLinks-bestuurders in de Maasstad. ,,In Rotterdam laten jullie zien dat GroenLinks verantwoordelijkheid wil en kan nemen.”

Ook wethouder Rik Grashoff liet zich in soortgelijke bewoordingen uit. Hij wil de stad niet overlaten aan Leefbaar Rotterdam. ,,Dat is de partij van de verzuring en van de klagende witte man; de partij die mensen tegen elkaar opzet.” Halsema sprak zich vervolgens uit voor een tolerante stad, waar wordt gewerkt aan een duurzame, sociale en goede toekomst. ,,Rotterdammers zullen moeten samenwerken met elkaar. Autochtoon, en allochtoon, moslims en christenen.”

De Rotterdamse lijsttrekker Arno Bonte noemde op het bordes een aantal successen van GroenLinks in Rotterdam, zoals de oprichting van een warmtebedrijf, waardoor restwarmte van de afvalverbrander in Rozenburg vanaf 2011 vele Rotterdamse huizen zal verwarmen. Bonte noemde ook successen uit de diverse deelgemeenten, zoals de opening van een cultureel centrum in IJsselmonde, de komst van een nieuw fietspad langs de Rotte, de aanplant van bomen in stenige straten in Delfshaven en het meepraten van inwoners over het beleid in Prins-Alexander.

Arno Bonte is verheugd over de opiniepeilingen. De nieuwste peiling onder jongeren wijst uit dat GroenLinks kan rekenen op vijf raadszetels. Nu heeft de partij er twee. Rik Grashoff zei dat andere politieke partijen niet meer om GroenLinks heen kunnen. ,,We staan ergens voor en we laten zien dat we een betrouwbare partner zijn in het stadsbestuur. Dat kan je niet zeggen van bijvoorbeeld de VVD, die uit het stadsbestuur stapte. Dat kun je ook niet zeggen van het CDA, die de eigen wethouder wegstuurde en daarna druk was met interne strubbelingen. GroenLinks staat daarentegen als een huis en we zijn klaar voor de toekomst.”