Femke Halsema bezoekt vandaag Rotterdam. Zij zal aan het einde van de middag een zinderende verkiezingstoespraak houden in Your Space. Halsema's bezoek staat voor een groot deel in het teken van jongeren.

Lijsttrekker Arno Bonte en wethouder Rik Grashoff ontvangen Femke Halsema om 13.30 uur met tromgeroffel op het bordes van het stadhuis. Halsema zal daar een korte toespraak houden. Daarna gaat Halsema in gesprek met studenten van de Hogeschool InHolland over haar politieke optreden en drijfveren. Aan de orde komen onderwerpen als het stemgedrag van jongeren, de rol van de media in het politieke bedrijf en het GroenLinkse antwoord op rechtspopulistische partijen als Leefbaar Rotterdam en de PVV.

Femke Halsema spreekt daarna vrouwen en maatschappelijke organisaties over hun ervaringen met het project 'Participatieladder' en over hun ideeën over emancipatie. De 'participatieladder' is een idee van de Rotterdamse fractievoorzitter Anneke Verwijs en is bedoelt om vrouwen te begeleiden in hun ontwikkeling en emancipatie. In Charlois is inmiddels een succesvolle pilot afgerond. Die wordt nu opgevolgd in de deelgemeenten Feijenoord en Kralingen Crooswijk.

Het bezoek wordt vanaf 17.00 uur afgesloten met een campagnebijeenkomst in Your Space aan de Kruiskade 9. In 2009 was Rotterdam de Europese Jongerenhoofdstad. Winnaars van de prijsvraag voor het beste idee voor 2010 pitchen hun plan op het podium. De jongeren van DWARS hekelen het Rotterdamse veiligheidsbeleid en komen met een eigen plan. Tot slot geeft wethouder Rik Grashoff zijn scherpe politieke visie op jongeren, integratie en veiligheid. Femke Halsema sluit af met een inspirerende campagnetoespraak waarin de thema’s van het werkbezoek terugkomen. De bijeenkomst is openbaar.