De wijken Blijdorp en Oud-Charlois worden volledig energieneutraal. Dat voorstel doet Groenlinks-lijsttrekker Arno Bonte. Hij wil dat de woningen in die wijken goed worden geïsoleerd en dat bewoners in staat worden gesteld hun eigen energie op te wekken.

Energieneutraal bouwen en renoveren is tegenwoordig heel lucratief. De kosten verdienen huiseigenaren terug op de energierekening. ,,We willen eigenaren volledig ontzorgen, zodat zij alleen maar ‘ja’ hoeven te zeggen tegen een kant-en-klaar pakket dat geld bespaart, het wooncomfort verhoogt en dat ervoor zorgt dat de woning meer waard wordt”, zegt Arno Bonte. Een consortium van bedrijven moet alles gaan regelen voor huiseigenaren; van een eerste energieadvies tot uitvoering van isolatiewerkzaamheden, plaatsing van zuinige installaties en zonnepanelen en de financiering daarvan.

De gemeente ondersteunt het project met een garantiestelling voor de financiering, zodat mensen makkelijk geld kunnen lenen. Het bedrag dat ze maandelijks aflossen ontvangen zij direct terug op de energierekening. GroenLinks wil dat het voorbeeldproject in de wijken Blijdorp en Oud-Charlois binnen een jaar van start gaat. Daar staan oudere woningen waar veel energiewinst te behalen valt. Daarna wil de partij het project uitrollen over heel Rotterdam.

Bonte:  ,,De meeste huizenbezitters weten vaak niet wat investering in bijvoorbeeld isolatie en een zonneboiler hen oplevert. Dat kun je mensen niet kwalijk nemen, maar je kunt hen wel helpen door het uit handen te nemen. Wij willen graag een regeling aanbieden, waarmee we duizenden banen scheppen en waarmee we Rotterdam meer toekomstbestendig maken. En mensen met een kleine beurs houden als klap op de vuurpijl ook nog eens meer geld over aan het einde van de maand.”