Houthakkers zijn vandaag begonnen met de kap van bijna 300 volwassen populieren langs de A16 ter hoogte van de woonwijken Het Lage Land en Prinsenland. Actievoerders van GroenLinks, waaronder lijsttrekker Arno Bonte, zijn bij het Lagelandsepad om de kap te verhinderen. 'Populieren kunnen wel tachtig of honderd jaar oud worden als je onderhoud pleegt', zegt Bonte. 'Kap is eeuwig zonde.'

Rijkswaterstaat wil de bomen kappen, omdat een aantal bomen door slecht onderhoud takken kunnen verliezen. De bomen staan ruim tien meter naast de rijbaan in een groenstrook die het verkeerslawaai scheidt van de woonwijken in Prins-Alexander.

Rijkswaterstaat wil na de kap jonge essen terugplanten. Bonte: 'Dat zijn trage groeiers. De inwoners van de wijken Prinsenland en Het lage Land hebben daardoor nog jarenlang last van de kaalslag. De populieren kunnen nog zeker veertig jaar mee en vormen een natuurlijk barrière tussen de snelweg en de woonwijken. Rijkswaterstaat kan dit de bewoners niet aandoen.'

Het is de actievoerders gelukt om de kap voor de rest van de dag stil te leggen. 'We zijn voor een houthakmachine uitgelopen om de houthakkers te stoppen. En dat is ook gelukt. Ze besloten om het werk neer te leggen', aldus Bonte, die zich ook kortstondig heeft vastgeketend aan een boom. 'Met de actie laten wij zien dat de kap van bomen niet vanzelfsprekend mag worden gevonden. Dit is niet gewoon en dat willen we Rijkswaterstaat klip en klaar duidelijk maken.'