De Rotterdamse GroenLinks-lijsttrekker Arno Bonte presenteert vandaag een verbeterplan voor de ov-chipkaart. In het verbeterplan stelt GroenLinks voor om uitcheckpaaltjes op de tramhaltes te plaatsen, om het borgtarief voor de tram en de bus ter verlagen naar 2 euro en om studenten voorlopig toe te staan om met een ov-studentenkaart zonder chip in de bus en tram te reizen.

De verbetervoorstellen zijn een reactie op de duizenden meldingen die GroenLinks binnenkreeg op de website ov-chipklacht.nl. Een deel van de problemen is vandaag zichtbaar geworden bij het afschaffen van de strippenkaart in Rotterdam. Vooral studenten hebben daar onder te lijden. “Zo'n 20 procent van de studenten heeft nog geen ov-chipkaart. Die mijden vandaag het openbaar vervoer in Rotterdam, of reizen zwart.”

Andere problemen met de ov-chipkaart worden in de loop van de tijd zichtbaar, denk Bonte. “Rotterdamse basisscholen kiezen er bijvoorbeeld massaal voor om uitstapjes in de stad per tourbus af te leggen, omdat het voor schoolklassen te lastig en te duur is geworden om te reizen met de ov-chipkaart.” Het meest gemelde probleem op ov-chipklacht.nl is het kwijtraken van de 4 euro borg. Naar schatting gebeurt dat in 4 a 5 procent van de gevallen. “Eén op de twintig reizen betaalt een reiziger dus teveel. De RET verdient hiermee miljoenen zonder er een tegenprestatie voor te hoeven leveren.”


Voorstellen in het verbeterplan van GroenLinks Rotterdam:


1. Uitcheckpaaltjes bij de halte

In de spits is het vaak zo druk dat reizigers bij het uitstappen niet uit kunnen checken in de tram of bus. Een uitcheckpaaltje bij de halte geeft alle reizigers de mogelijkheid om aan het einde van de rit uit te checken.


2. Geen opstaptarief

Bij overstappen op verschillende vervoerders moet nu soms twee keer het opstaptarief van 75 cent worden betaald. Eerlijker is het alleen een tarief per kilometer in rekening te brengen.


3. Borg naar 2 euro

Als de afleesapparatuur hapert of als reizigers vergeten uit te checken dan worden ze nu vaak voor een paar euro gedupeerd. Door het borgbedrag in de tram en bus te verlagen, worden reizigers minder gedupeerd.


4. Uurnetkaartje

Verkoop de tram en bus een uurnetkaartje waarmee je voor 2 euro 1 rit kan maken. Dat is goed alternatief voor toeristen en incidentele reizigers.


5. Hemelsbrede afstanden

Bereken de ritprijs op basis van hemelsbrede afstanden, dat is eerlijker en beter controleerbaar. Nu betalen reizigers die (ongevraagd) langer onderweg zijn, vaak meer voor een reis, dan reizigers die snel op hun bestemming zijn.


6. Waarschuwingsmailtje bij foute uitcheck

Waarschuw reizigers met een persoonlijke ov-chipkaart desgevraagd per e-mail als ze niet zijn uitgecheckt.


7. Meer oplaadapparaten

Als er meer mensen met de ov-chipkaart gaan reizen zijn er ook meer oplaadautomaten nodig. Nu staan die alleen op de metro- en treinstations. Ook in bijvoorbeeld supermarkten en andere voormalig verkooppunten van de strippenkaart moeten mensen de chipkaart op kunnen laden.


8. OV-studentenkaart voorlopig nog geldig

Accepteer de ov-studentenkaart nog in de bus en tram zolang nog niet alle studenten een ov-chipkaart hebben ontvangen.


9. Groepskaart voor scholen

Introduceer een groepskaart voor scholen, waarmee schoolklassen op één ov-chipkaart met een vast tarief gebruik kunnen maken van de bus en de tram.


10. Eén klachtenloket

Reizigers met klachten worden nu vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Van de RET naar Connexxion en van de NS naar de RET. Zorg dat reizigers met al hun klachten op één plaats terechtkunnen.