GroenLinks-lijsttrekker Arno Bonte presenteerde vandaag in coffeeshop The Act zijn drugsvisie voor Rotterdam. Bonte verbaast zich over de aanval die door andere partijen is geopend op coffeeshops. ,,Lekker een jointje roken en met vrienden chillen in de coffeeshop moet kunnen in een wereldstad als Rotterdam." In de drugsvisie pleit GroenLinks onder andere voor het instellen van een gemeentelijke wietplantage en het terug laten keren van de 17 coffeeshops die de burgemeester in het afgelopen jaar heeft gesloten.

In een gemeentelijke wietplantage kan op een veilige manier wiet worden verbouwd. "Daarmee maken we een eind aan brandgevaarlijke situaties bij wietplantages op zolders in woonwijken", licht Bonte toe. ,,Ook is de controle op de kwaliteit van de wiet daarmee geregeld. Versneden wiet of het gebruik van gevaarlijke pesticiden horen daarmee tot het verleden."

Bonte wil dat de 17 coffeeshops die in het afgelopen jaar gesloten zijn, omdat ze binnen een afstand van 250 meter in de buurt van middelbare scholen zijn gevestigd, op een andere plek terug kunnen keren. ,,Je ziet in sommige wijken waar coffeeshops verdwenen zijn, nu straatdealers actief zijn geworden. Daarmee gaan we een stuk terug in de tijd. Dat is slecht voor de leefbaarheid in die buurten."

Samenvatting drugsvisie GroenLinks:

1. Gemeentelijke wietplantage

GroenLinks wil dat de gemeente het initiatief neemt voor één of meer wietplantages aan de rand van de stad. Dat is een goed alternatief voor de gevaarlijke teelt van wietplantjes op zolders in woonwijken.

2. Goede voorlichting

GroenLinks vindt dat er op feesten en scholen betere voorlichting over drugs en alcohol moet komen. Daarmee kunnen problemen op latere leeftijd met alcohol en drugs voorkomen worden.

3. Tegengaan straathandel

Door het sluiten van 17 coffeeshops in de buurt van scholen is de straathandel in sommige wijken weer toegenomen. GroenLinks wil dat de 17 coffeeshops die in het afgelopen jaar zijn gesloten, op andere plekken in de stad terug kunnen keren.

4. Selectie op kwaliteit

GroenLinks wil coffeeshops selecteren op kwaliteit. Overlastgevende coffeeshops mogen worden gesloten, maar voor gezellige coffeeshops die geen overlast veroorzaken is wat ons betreft alle ruimte.

5. Testen van pillen

GroenLinks wil dat de GGD op grote feesten gratis pillen gaat testen. Daarmee wordt gezondheidsschade door onveilige pillen voorkomen.