De nieuwe tramlijn 11 moet de grote toeristische attracties van Rotterdam met elkaar gaan verbinden. Dat wil GroenLinks-raadslid Arno Bonte. De oude tramlijn 3 komt na vijf jaar van afwezigheid op 22 februari terug als lijn 11, maar rijdt dan alleen langs zeven haltes in de wijk Blijdorp. Bonte: ,,Met een rondje rond de kerk is deze lijn gedoemd om te mislukken. Een toeristische ronde maakt de tram veel aantrekkelijker.”

De Stadsregio heeft 900.000 euro uitgetrokken voor de herintroductie van lijn 3 vanaf het Centraal Station naar Diergaarde Blijdorp en door de woonwijk ten noorden van het station. De terugkeer van de tramlijn was een vurige wens van GroenLinks. ,,We zijn ontzettend blij dat de tram weer gaat rijden”, zegt raadslid Arno Bonte. ,,De dierentuin is de tweede attractie van Nederland, maar een fatsoenlijke tram naar de hoofdingang was er niet. We sprongen dus een gat in de lucht toen dit eindelijk geregeld leek te zijn. Maar toen we de route onder ogen kregen waren we toch enigszins teleurgesteld.”

Tram 11, die op 22 februari de dienstregeling begint, rijdt niet verder dan de achterkant van het Centraal Station. Dagelijks bestuurder Ahmed Harika (GroenLinks) noemt dat ‘onbegrijpelijk’. Volgens hem zijn de bewoners van de wijk Blijdorp ook teleurgesteld over de korte route. ,,Mensen die naar het centrum willen reizen, moeten straks overstappen. Zeker voor mensen die slecht ter been zijn is een directe tramverbinding met de andere kant van het spoor juist erg belangrijk.”

Volgens Arno Bonte is tram 11 gedoemd een vroege dood te sterven, tenzij de tram een grotere ronde gaat rijden en daarbij alle grote attracties van de stad met elkaar verbindt. Groenlinks wil dat de tramlijn via het Hofplein naar de voorkant van het station rijdt en daarna een rondje maakt langs het Museumkwartier, het Maritiem Museum, het Schielandshuis en de Koopgoot en via Hofplein weer terug naar Blijdorp. ,,Met een klein rondje trekt je natuurlijk wel wat reizigers, maar het is de vraag of tram 11 rendabel zal kunnen worden als bewoners te voet bijna net zo snel zijn als met de tram. Een extra lus in de route kan uitkomst bieden. Als tram 11 naast de dierentuin ook musea en het winkelhart aandoet, is de kans op levensvatbaarheid groot en biedt de lijn voor toeristen en voor de bewoners echt meerwaarde. Bovendien verhoog je zo ook de frequentie van trams op de drukke kortere routes in het stadshart zelf.”