GroenLinks wil snel met PvdA-wethouder Hamit Karakus in debat over de Rotterdamwet. De wethouder liet vandaag weten een nieuwe aanvraag te willen indienen bij de minister om in vijf Rotterdamse stadswijken een inkomenseis te stellen aan nieuwe bewoners. GroenLinks was altijd al om principiële redenen tegen het gebruik van een inkomenseis.

'De Rotterdamwet was het prestigepaardje van Leefbaar Rotterdam. De partij dacht door 'kansarmen' te weren, de leefbaarheid te vergroten', zegt GroenLinks-lijsttrekker Arno Bonte. 'Maar na vier jaar Rotterdamwet kan je niet anders dan concluderen dat het effect van dit vermeende wondermiddel is uitgebleven.' De GroenLinkser wil liever inzetten op middelen die wel werken. 'In wijken waar het stadsbestuur grote sociale en fysieke investeringen heeft gedaan, zie je wel een substantiele verbetering optreden. Laten we op die manier zorgen dat ook de meest kwetsbare wijken er weer bovenop komen.'

Wethouder Karakus wil het toepassen van de inkomenseis voortzetten in de wijken Carnisse, Hillesluis, Oud-Charlois en Tarwewijk. Voor de wijk Bloemhof - waar nu nog geen inkomenseis geldt - wil hij een aanvraag voor invoering doen. Bonte snapt niet waarom de wethouder kiest voor voortzetting en uitbreiding van de maatregel. 'Zelfs op basis van zijn eigen evaluatie naar de stand van zaken in de wijken had hij het aantal wijken moeten afbouwen tot twee. En in die evaluatie zijn de negatieve effecten van de Rotterdamwet nog niet eens meegenomen.'

Volgens Bonte werkt de inkomenseis stigmatiserend voor de betreffende wijken. 'De maatregel maakt de situatie in veel wijken alleen maar erger, doordat ze een slechte reputatie krijgen. Mensen met hogere inkomens blijven dan juist weg, waardoor meer leegstand ontstaat en de leefbaarheid alleen maar verder afneemt.' Ook beperkt de wet de mogelijkheden voor woningzoekenden met een krappe beurs. Die kunnen juist in wijken met veel goedkope woningen niet meer terecht.

De gemeente heeft in de afgelopen vijf jaar maar liefst één op de twintig aanvragen voor een huisvestingsvergunning geweigerd op grond van de Rotterdamwet. Volgens de wethouder zelf hebben ruim honderd mensen elders geen alternatieve huisvesting kunnen vinden. 'En dan hebben we het nog niet over de mensen die niet eens proberen om te verhuizen naar een Rotterdamwetwijk', zegt Bonte. 'De inkomenseis zadelt onschuldige inwoners op met een huisvestingsprobleem, terwijl nooit is aangetoond dat mensen met een laag inkomen slechtere bewoners zouden zijn. Wat ons betreft is het moment aangebroken om een punt achter de inkomenseis te zetten.'