GroenLinks wil dat de RET een onafhankelijk ombudsman krijgt waar reizigers terechtkunnen met klachten over bureaucratie. Volgens raadslid Arno Bonte is dat de enige manier om ervoor te zorgen dat klachten van reizigers serieus worden behandeld. ,,Nu worden reizigers te vaak met een kluitje in het riet gestuurd."

Bonte komt met zijn plan naar aanleiding van het verhaal van Daan Samson. Deze reiziger zat zonder het te weten met een defecte OV-chipkaart in de tram. De controleur stelde vast dat de kaart niet correct was ingechecked, zette daarop de tram stil en riep een team met beveiligers op. Toen het controleteam eenmaal vaststelde dat de OV-chipkaart defect was, kreeg Samson alsnog een boete en mocht hij gaan. De reiziger liet het er niet bij zitten en belde naar de RET om te klagen over de onfatsoenlijke behandeling door de controleurs. ,,Ik kreeg te horen dat de standaard procedures waren gevolgd. Ik had moeten weten dat mijn chipkaart defect was", zegt hij.

,,Onbegrijpelijk", zegt Bonte over de aanhouding, de boete en de klachtafhandeling. ,,De RET gaat er blijkbaar vanuit dat de reiziger zelf verantwoordelijk is voor het functioneren van het systeem. Hapert een chipkaart of een apparaat, dan wordt de reiziger als een crimineel aangepakt en krijgt hij als klap op de vuurpijl een boete in plaats van excuses. Zo jaag je mensen het openbaar vervoer uit."

Via de website ov-chipklacht.nl krijgt Groenlinks met grote regelmaat verhalen te horen van reizigers die tevergeefs bij de RET hebben aangeklopt met een klacht. ,,Er wordt zelden excuses gemaakt en bij de afhandeling van de klacht vertelt de RET vaak niet wat er met de klacht gaat gebeuren. Wij hebben de indruk dat de RET klachten liever afwimpelt dan oplost." Een onafhankelijke ombudsman zou volgens Bonte uitkomst kunnen bieden. Hij of zij zou zonder ruggespraak klachten moeten kunnen onderzoeken en de directie adviseren hoe klachten omgezet kunnen worden in veranderingen bij de RET.