Chris Keene (57) heeft in Rotterdam uit handen van GroenLinks-raadslid Arno Bonte een Groen Lintje gekregen voor zijn inspanningen om het klimaat te redden. De gehandicapte klimaatactivist reist in vier maanden tijd per fiets en zeilboot van Wales naar Kopenhagen, waar in december de VN-conferentie over klimaatverandering zal worden gehouden.

Chris Keene vertrok half augustus met een aangepaste fiets van huis, om eerst Engeland te doorkruisen en daar allerlei  initiatieven te bezoeken op gebied van klimaatverandering en energie. Begin oktober is hij - zonder uitstoot te veroorzaken - met een zeilboot naar Oostende gevaren. Raadslid Arno Bonte heeft hem op 12 oktober bij aankomst op de Coolsingel feestelijk onthaald en hem een Groen Lintje opgespeld.

Keene vraagt onderweg op bijeenkomsten en in de media aan iedereen om politici te bestoken met mail en telefoontjes over klimaatverandering. ,,Onze politieke leiders zullen in Kopenhagen niet tot actie overgaan als kiezers geen maximale druk uitoefenen”, zegt hij. De kennis die Keene tijdens zijn tocht opdoet over initiatieven om de uitstoot van klimaatgassen tot nul terug te brengen, wil hij in Kopenhagen gebundeld overhandigen aan de delegatieleden.

Arno Bonte roemt Keene als een ‘bevlogen man’. Bonte zou willen dat meer mensen in de wereld zo enthousiast bezig zijn met terugdringen van broeikasgassen. ,,De bevlogenheid van Keene hebben we ook in Rotterdam hard nodig. We willen hier de uitstoot in 2025 hebben teruggedrongen met vijftig procent. Dat is heel ambitieus, maar het is uiteindelijk nog steeds niet voldoende. We moeten daarom zo snel mogelijk een leefwijze op aarde zien te creëren zonder negatieve invloeden op ons ecologisch systeem. Het terugdringen van de uitstoot van klimaatgassen moet gewoon gebeuren. In Kopenhagen is het erop of eronder voor de wereld.”

Klik hier voor de website van Chris Keene.