Bij het Lage Bergse Bos moet een tunnel onder maaiveld komen voor de A13/16. Een snelweg zonder tunnel is onbespreekbaar. Dat heeft de gemeenteraad deze week unaniem besloten.

Wethouder Hans Vervat zal het standpunt van de gemeenteraad overbrengen aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Samen met minister Cramer van VROM neemt hij naar verwachting eind dit jaar al een besluit over het voorkeurstracé voor de nieuwe snelweg ten noorden van Rotterdam.

De raad van Rotterdam vindt ook dat eerst onderozcht moet worden of de tunnel kan worden uitgevoerd met twee keer drie rijstroken in plaats van twee keer twee. Ook moet er een volledige aansluiting komen op de Hoofdweg in Alexander. Daardoor kan de halve aansluiting bij de Rooseveltweg vervallen.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte is blij met de unanieme politieke eis voor een tunnel, maar hij benadrukte ook dat Groenlinks de aanleg van de weg ook op andere punten zal toetsen. ,,Het plan van de minister biedt geen oplossing voor de slechte luchtkwaliteit in Overschie en zorgt er bovendien voor dat de bewoners in Schiebroek, Hillegersberg en Ommoord ook worden geconfronteerd met vuile lucht en geluidsoverlast.”

Als de nieuwe snelweg wordt aangelegd, wil GroenLinks de A13 bij Overschie afwaarderen tot stadsweg. Ook moet er een tunnel komen ter hoogte van het Schiebroekse Park en de Vlinderstrik. GroenLinks heeft als enige politieke partij een uitvoerige zienswijze ingediend over nut- en noodzaak van de weg en over de inpassing van het tracé in het landschap.

Lees hier de zienswijze van GroenLinks over de snelwegplannen.