GroenLinks wil dat burgemeester Aboutaleb alle mosquito’s in Rotterdam verwijderd. Zolang er geen politieke meerderheid is voor dit idee, moeten tenminste strenge criteria worden toegepast voor de plaatsing van de apparaatjes en moeten onnodige mosquito’s worden weggehaald.

De mosquito maakt een hoge pieptoon die voor jongeren zeer onaangenaam. Verwijs noemt de apparaatjes ‘een slecht signaal naar jongeren’. ,,De mosquito is zeer ingrijpend in de persoonlijke levenssfeer van jongeren. De goeden lijden onder de slechten en het probleem van overlast wordt er niet mee opgelost, maar enkel verplaatst,” aldus de GroenLinks-fractievoorzitter. ,,We hebben eerder in een aangenomen motie gepleit om met jongeren samen te zoeken naar oplossingen voor overlast. Een goed gesprek is veel beter dan een pieptoon."

Ook de Rotterdamse Jongerenraad en de Europese Commissaris voor de Mensenrechten hebben zich tegen de mosquito uitgesproken en in Belgie, Duitsland en Engeland bestaan ernstige twijfels over de juridische toelaatbaarheid. Guusje ter Horst, de minister van Binnenlandse Zaken, erkent dat de mosquito een 'rotding' is, maar weigert het te verbieden. ,,Daardoor moet nu elke gemeente zelf uitmaken hoe ze met dit apparaat om willen gaan”, zegt Verwijs. ,,Wat ons betreft verdwijnt het ding in ieder geval zo snel mogelijk uit het Rotterdamse straatbeeld.”

Omdat in Rotterdam een oerwoud van tonen dreigt te ontstaan mogen particulieren en deelgemeenten niet langer besluiten over het ophangen van de apparaatjes. Alleen de burgemeester mag nog toestemming geven. GroenLinks noemt dit ‘winst’ en heeft erop aangedrongen dat de burgemeester alle bestaande apparaatjes gaat heroverwegen. ,,De burgemeester heeft daarop aan ons beloofd dat hij alle mosquito’s zal verwijderen die geen doel dienen”, aldus Anneke Verwijs. ,,Dat is een mooi begin.”

Zie ook: 'Rik Grashoff: Mosquito is stigmatiserend'