Het COC mag op de internationale coming-out-day (10 oktober) geen aandacht vragen voor homo-discriminatie in Winkelcentrum Zuidplein. Het winkelcentrum zegt dat zij geen enkele anti-discriminatie-activiteit toestaat. Wethouder Rik Grashoff heeft in een brief zijn ongenoegen geuit over het verbod.

De homobelangenvereniging COC en de jongerenafdeling Apollo wilde op een positieve manier aandacht vragen voor homoseksualiteit. Er stond onder meer een tango-workshop op het programma. Maar winkelcentrum Zuidplein acht anti-discriminatie activiteiten in welke vorm dan ook gevoelig en vermoedt dat de bezoekers van het winkelcentrum niet van anti-discriminatie activiteiten gediend zijn.

Volgens wethouder Grashoff is het winkelcentrum Zuidplein particulier terrein en heeft hij geen zeggenschap over het besluit. In de commissievergadering heeft hij op verzoek van Anneke Verwijs van GroenLinks wel toegezegd om zijn ongenoegen te uiten. ,,Winkelcentrum Zuidplein is een maatschappelijke partner van de gemeente en doet vaak een beroep op gemeentelijke diensten. Dan mag je als gemeente ook wel wat terug verwachten", vindt Grashoff. De nieuwe coalitie van PvdA, CDA en GroenLinks heeft na het aftreden van de VVD-wethouders in april dit jaar afgesproken om extra in te zetten op discriminatie van homoseksuelen.