De raadsleden Arno Bonte (GroenLinks) en Leo de Kleijn (SP) hoeven voorlopig geen boete te betalen voor hun verzet tegen de komst van een zendmast aan de Essenburgsingel in Rotterdam. Dat heeft de politierechter deze week besloten.

De twee raadsleden en vijf andere demonstranten hadden zich in juni geweldloos verzet tegen de komst van de zendmast aan de Essenburgsingel. De demonstranten vrezen de straling van de mast en zijn van mening dat onvoldoende onderzoek is gedaan naar alternatieven. Een alternatieve locatie zou de Sporendriehoek zijn. Daar wonen geen mensen en staan geen scholen of andere gebouwen. Een meerderheid van de gemeenteraad heeft later in juni de minister tevergeefs opgeroepen om nader onderzoek te doen naar een andere plek voor de mast.

Arno Bonte en Leo de Kleijn hebben de bewoners gesteund in hun verzet door zich op de dag van de bouwwerkzaamheden vast te ketenen. De raadsleden werden daarop losgeknipt en gearresteerd door de politie. Ze kregen het aanbod om een boete te betalen van 200 euro wegens het negeren van een politiebevel, maar beide raadsleden kozen ervoor om de zaak te laten voorkomen voor de rechter. Die oordeelde deze week dat de aanklacht niet deugt, omdat er niets in staat over de principiële achtergrond van de weigering om het politiebevel tot verwijdering op te volgen. De zaak is doorgestuurd naar de meervoudige kamer.

Bonte is tevreden met de uitspraak. ,,We krijgen nu een inhoudelijke behandeling over het waarom van ons verzet tegen de mast en niet alleen een zaak over een overtreding die we niet ontkennen. Nu komt het uitschakelen van de democratie bij vergunningvrij bouwen tenminste aan de orde."