Kranten schrijven vandaag dat GroenLinks een belastingaanslag heeft gekregen van ruim 30.000 euro. De belastingdienst zou zelfs dreigen om de fractiekamer van GroenLinks te ontruimen. ,,Er is gelukkig niets aan de hand", zegt voorzitter Frans de Wuffel. ,,De belastingaanslag is een administratief misverstand."

De media baseert zich op een brief van de Belastingdienst van 2 juli die GroenLinks niet eerder heeft bereikt. De brief is door derden onderschept en naar diverse kranten gestuurd. De aanslag gaat over loonbelasting en premies die door GroenLinks in de eerste maanden van dit jaar niet zouden zijn afgedragen.

De aanslag is opgelegd aan de Stichting Fractiebeheer Links Rotterdam, die de fractiekosten van de partij beheert en de immateriële werkgever is van de twee fractiemedewerkers. ,,Formeel zijn de werknemers echter in dienst van het Werkgeversinstituut; het WGI”, verklaart Frans de Wuffel het misverstand. ,,We betalen dus keurig alle belastingen en premies en we hebben ook geen betalingsachterstand.”

De Belastingdienst ging er vanuit dat de Stichting Fractiebeheer de medewerkers wel direct in dienst heeft. ,,Dat is al vanaf 2007 niet meer het geval," legt De Wuffel uit. ,,We hebben ervoor gekozen om het materiële werkgeverschap uit te besteden, zoals meer kleine stichtingen en politieke partijen dat doen. Onze fractiemedewerkers zijn dus in dienst van het WGI en wij krijgen van hen maandelijks een rekening voor alle personeelskosten. Alle premies en ook de rekeningen aan het WGI zijn betaald. We hebben in 2007 keurig aan de Belastingdienst gemeld dat de Stichting geen personeelsleden meer in dienst heeft, maar dat moeten we blijkbaar bij herhaling doen. Dat laatste hebben we per ongeluk over het hoofd gezien, waarna de aanslag mét boete is verstuurd.”

De Belastingdienst heeft geen beslag gelegd op goederen van de fractie en is dat ook niet meer van plan. ,,De Belastingdienst heeft aangegeven dat de aanslag onterecht is en dat het zeer waarschijnlijk zal worden rechtgetrokken. Daar hebben wij alle vertrouwen in.”