GroenLinks is blij dat het college ook tijdens de recessie sociaal beleid centraal stelt. Dat zei fractievoorzitter Anneke Verwijs deze week tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces.

De raadsvergadering stond vooral in het teken van de Kaderbrief. Daarin doet het college een aantal voorstellen voor wijziging van de begroting, die komend najaar wordt vastgesteld. GroenLinks is erg tevreden met het feit dat ook in moeilijke tijden sociaal beleid een topprioriteit is van het college. ,,Dat is voor ons essentieel voor deelname aan deze coalitie”, zegt Anneke Verwijs.

Ook in de buitenruimte gebeuren goede dingen. Met de vervroegde voorbereiding voor het fietspad Hofpleinlijn en de overkapping van de ’s-Gravendijkwal, wordt wat GroenLinks betreft een positieve stap gezet om deze projecten te realiseren. Groenlinks heeft tevergeefs voorgesteld om 400.000 euro voor bloembakken met éénjarige planten voortaan te besteden aan meerjarige planten en bloemen. De motie haalde het niet.

Het GroenLinks-voorstel om een voorgenomen bezuiniging op wijkveiligheid ongedaan te maken door extra investeringen in cameratoezicht te schrappen, kreeg ook geen meerderheid. Wel lukte het om samen met het CDA en de PvdA te regelen dat er een feest komt voor jongeren die achttien jaar zijn geworden. Een motie voor meer huiswerkbegeleiding van GroenLinks, CDA, SP en D66 haalde ook een meerderheid, evenals een voorstel van GroenLinks, CDA en PvdA over sporten voor senioren, en een voorstel voor het herontwikkelen van het pand van Lantaren/Venster voor een culturele bestemming.