De Islamitische basisschool Noen mag de deuren openhouden in Kralingen-Crooswijk. Dat heeft de gemeenteraad vandaag besloten. Ook krijgt de Vereniging van Evangelische Scholen toestemming voor de vestiging van een nieuwe school in Feijenoord.

De Crooswijkse Islamitische basisschool Noen bestaat vijf jaar en heeft officieel te weinig leerlingen om te mogen voortbestaan. Elke nieuwe school moet binnen vijf jaar minimaal driehonderd leerlingen hebben. Noen blijft steken op 145 leerlingen.

Volgens raadslid Anneke Verwijs, die met SP, PvdA, CDA en D66 een motie indiende om de school toch open te houden, vindt dat er sprake is van bijzondere omstandigheden. ,,De school was eerst gehuisvest in een te klein pand en kon later verhuizen naar Crooswijk. Door de grootschalige sloop van woningen in die wijk was het vervolgens moeilijk voor de school om leerlingen vast te houden en nieuwe kinderen te werven. Een half jaar geleden kregen ze ook nog eens te maken met een flinke brand. Het is daarom goed om hen nog een kans te geven.”

De Vereniging van Evangelische Scholen mag vanaf augustus volgend jaar een vestiging openen in Feijenoord. De verwachting is dat deze school veel kinderen uit de regio zal trekken, waardoor er voldoende leerlingen te verwachten zijn.