GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil dat Rotterdam lid wordt van de Bill Clinton club, de vereniging van wereldsteden die zich inspannen om klimaatverandering tegen te gaan. Hij doet daartoe donderdag een voorstel in de gemeenteraadscommissie Economie, Haven en Milieu.

Bij de klimaatstedenclub, die ondersteund wordt door de Bill Clinton Foundation, zijn op dit moment 24 steden aangesloten, waaronder Parijs, Londen, Berlijn, Los Angeles, Melbourne en Cairo. Bonte wil dat Rotterdam voortrekker wordt van een ambitieus milieu- en energiebeleid. ,,Enquêtes laten zien dat mensen steeds bezorgder zijn over klimaatverandering. Dat is logisch. Onze dijken zijn niet bestand tegen een forse stijging van de zeespiegel. Als we nu geen maatregelen nemen, dan staat Rotterdam over 50 jaar onder water."

Donderdag brengt Bill Clinton een bezoek aan Nederland. De oud-president van de Verenigde Staten is te gast als oprichter van de Clinton Foundation, die zich onder meer richt op klimaatverbetering. Hij houdt 's middags een toespraak over klimaatverandering op Paleis Soestdijk.