Het nieuwe college moet fietsers een alternatief bieden als de Provenierstunnel bij het Centraal Station wordt gesloten. Dat zegt GroenLinkser Arno Bonte, die aanstaande donderdag weer terugkeert in de Rotterdamse gemeenteraad. Vanwege de bouwwerkzaamheden bij het Centraal Station zal de Provenierstunnel vier jaar lang gesloten worden. Fietsers van en naar het centrum moeten dan uitwijken naar de Statentunnel of de Schiekade.

Bonte pleitte eerder tevergeefs bij verkeerswethouder Hulman voor het ombouwen van de oude posttunnel aan de oostzijde van het station tot fietstunnel. In zijn opvolger Jeannette Baljeu heeft de GroenLinkser meer vertrouwen. "De nieuwe coalitiepartijen hebben afgesproken dat het fietsgebruik de komende vier jaar meer gestimuleerd gaat worden. Dat is één van de redenen waarom we als GroenLinks meedoen in het college."

Bonte zal wethouder Baljeu vragen de alternatieven voor de fietstunnel op korte termijn in kaart te brengen. Naast de oude posttunnel zou dat ook een tijdelijke brug over de sporen kunnen zijn. Het aanstaande raadslid wil dat de gemeenteraad zo snel mogelijk een besluit neemt over het meest wenselijke alternatief. "We moeten hoe dan ook voorkomen dat duizenden fietsers dagelijks anderhalve kilometer om moeten rijden om op hun werk of op school te komen."