GroenLinks vraagt morgen in het actualiteitenuur het Rotterdamse college om in actie te komen voor het Chinese gezin dat met uitzetting bedreigd wordt. De vader woont al 28 jaar in Nederland en heeft daarvan 26 jaar belasting betaald. Zijn twee kinderen zijn in Nederland geboren. Fractievoorzitter Anneke Verwijs vindt het 'onredelijk en onmenselijk' als dit gezin na zo’n lange tijd nog uitgezet zou worden.

De man heeft recentelijk drie maanden gevangen gezeten op een Rotterdamse bajesboot, in afwachting van uitzetting. Toen uitzetting niet mogelijk bleek is hij weer vrijgelaten met de boodschap Nederland te verlaten. Hij was tot dusver kok in een Chinees restaurant, maar moet nu als illegaal zonder werk zien te overleven.

GroenLinks wil tijdens het actualiteitenuur met college en raad bespreken wat Rotterdam voor het gezin kan doen en hoe zulke situaties voortaan voorkomen kunnen worden. Verwijs: ,,Als gemeente hebben wij de taak voor inwoners in nood te zorgen. Als de wetgeving of de uitvoering daarvan tot mensonwaardige situaties leidt, moeten wij als gemeentebestuur doen wat wij kunnen om daarin verbetering te brengen.”