GroenLinks Rotterdam wil dat burgemeester Opstelten zich meer in gaat zetten voor de internationale campagne ‘Burgemeesters voor Vrede’ (Mayors for Peace). Deze campagne pleit onder aanvoering van burgemeester Akiba van Hiroshima voor wereldwijde nucleaire ontwapening en het bevorderen van een cultuur van vrede en geweldloosheid.

Rotterdam heeft, in de persoon van burgemeester Opstelten, een aantal jaar geleden aangegeven deze campagne te steunen. GroenLinks is blij met deze steunbetuiging, want wij geloven dat Rotterdam als gebombardeerde stad, evenals Hiroshima, een voortrekkersrol te vervullen heeft in deze belangrijke campagne om de vrede te bevorderen en kernwapens wereldwijd te ontmantelen.

Vanavond in de commissievergadering zal fractievoorzitter Anneke Verwijs van GroenLinks burgemeester Opstelten een ‘Campagnekit’ aanbieden waar in staat hoe hij de cultuur van vrede en geweldloosheid in Rotterdam verder kan bevorderen. Voorbeelden van zulke initiatieven zijn het organiseren van een uitwisselingsproject voor scholieren naar Hiroshima, of het vernoemen van straatnamen naar belangrijke plaatsen en/of personen uit de geschiedenis van de vrede.