GroenLinks-raadslid Arno Bonte wil donderdag van wethouder De Boer opheldering over de oproep van het Havenbedrijf om op 22 november niet op GroenLinks te stemmen. Bonte is verbaasd over de handelwijze van het Havenbedrijf. 'Sinds wanneer geven overheidsbedrijven stemadviezen? En dan nog wel van die onverstandige adviezen!'

Volgens Bonte is het advies van het Havenbedrijf 'te veel op het eigenbelang en de korte termijn' gericht. 'Ik begrijp dat de haven graag zo snel mogelijk zo veel mogelijk winst wil maken. Maar voor de samenleving als geheel spelen ook andere belangen een rol', aldus Bonte.

'In plaats van Nederland Distributieland pleit GroenLinks voor het concept Nederland Innovatieland. De haven moet voortrekker worden op het gebied van duurzaamheid en schone energie. Dat is goed voor de stad en goed voor Nederland. Bovendien is het een investering in de toekomst, zodat Rotterdam ook over 50 jaar nog een goed lopend havenbedrijf heeft'.