De ov-chipkaart functioneert nog lang niet probleemloos. Dat schrijft het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens hem zijn de in- en uitcheckautomaten regelmatig defect, betalen reizigers door systeemfouten vaak teveel en moeten ze soms maanden wachten voordat ze hun geld terugkrijgen. Vanavond vergadert de Tweede Kamer over de toekomst van de ov-chipkaart.

Bonte baseert zijn conclusie op ruim 1000 meldingen die hij in de afgelopen drie maanden binnenkreeg op de website ov-chipklacht.nl. De meest voorkomende klacht is het kwijtraken van de borg van 4 euro. Het systeem hapert regelmatig, waardoor de uitcheck niet wordt geregistreerd en de reiziger de borg bij het uitstappen niet terugkrijgt. Soms registreert het systeem een uitcheck ten onrechte als incheck, waardoor een reiziger op één reis zelfs twee keer 4 euro kwijtraakt.

Sinds het afschaffen van de strippenkaart in de Rotterdamse metro, op 29 januari, is het aantal klachten fors toegenomen, laat Bonte de Kamerleden weten. Hij vreest dat vooral individuele ov-reizigers vanwege de problemen het openbaar vervoer voor gezien houden. "Alle Rotterdamse basisscholen zijn voor uitstapjes naar de dierentuin of het museum al uitgeweken naar particuliere busverhuurders, omdat voor schoolklassen reizen met een chipkaart in de metro ondoenlijk is geworden."

De Rotterdamse vervoerder RET zou er volgens Bonte goed aan doen om openlijk de problemen te erkennen. "Als het over de ov-chipkaart gaat lijkt het nu vaak of de PR-afdeling van de RET op volle toeren draait. Terwijl reizigers ervaren dat het regent, blijft de RET volhouden dat de zon schijnt. Met zo'n houding duurt het veel te lang voordat alle kinderziekten opgelost zijn. Bovendien maak je het op deze manier voor vervoerders in de rest van Nederland onmogelijk om van de Rotterdamse ervaringen te leren."