De gemeente doet onderzoek naar een andere locatie voor het Urban Culture Podium. De gemeenteraad heeft vorige week de komst van een podium voor straatcultuur geblokkeerd door in meerderheid een motie van leefbaar Rotterdam te steunen. De raad had twijfels bij de locatiekeuze voor de Maassilo en over het verbouwingsplan.

De gemeenteraad stemde in november vorig jaar nog in meerderheid voor de komst van het Urban Podium in de Maassilo. Sindsdien is de gemeente aan de slag gegaan. Volgens wethouder Rik Grashoff is het stilleggen van het proces ‘bestuurlijk onverantwoord’ en gaat dat daarom niet gebeuren. ,,Dat schaadt het vertrouwen in de overheid. Er wordt intensief samengewerkt met verschillende partijen en er zijn verwachtingen geschapen bij velen in de doelgroep.”

Stopzetten van het Urban Podium zou de gemeente ruim drie miljoen euro kosten, zonder dat daar iets tegenover staat. De gemeente heeft in februari dit jaar voor 2,9 miljoen euro de aandelen Maassilo BV aangekocht. Ook is er geld uitgegeven aan de architect en de projectleiding en is er een directeur geworven.

De gemeenteraad kwam desondanks op haar eerdere besluit terug, nadat bleek dat de oplevering met driekwart jaar vertraagd is en dat het verbouwingsplan is aangepast aan de wensen van de gebruikers. De geraamde kosten van elf miljoen euro blijven echter gelijk. ,,De vertraging en het aangepaste bouwplan kan onmogelijk tot de conclusie leiden dat nu dan geheel van het initiatief zou moeten worden afgezien”, schrijft Grashoff in een brief aan de gemeenteraad. ,,De eerdere argumenten voor de keuze van de Maassilo zijn door het uitstel ook niet veranderd.”

Om de gemeenteraad toch tegemoet te komen doet de gemeente nu een onderzoek naar alternatieve locaties. Een eventuele andere plek moet dezelfde of betere faciliteiten bieden, op dezelfde termijn opgeleverd kunnen worden, niet duurder zijn dan de Maassilo, op een goede of betere locatie in de stad liggen en qua uitstraling even goed of beter aansluiten bij de doelgroep. Het uitkomst van het onderzoek komt in september in de commissie.