Rotterdam gaat twintig kilometer nieuw fietspad aanleggen. Daarnaast komt er eerder een snelle fietsroute over het traject van de Hofpleinlijn naar Den Haag. Ook komen er 1100 extra fietsbeugels bij, voornamelijk aan de centrumzijde van het Centraal Station. Het pakket kost 20 miljoen euro.

De nieuwe wethouder Hans Vervat is voortvarend aan de slag gegaan met de ideeën die GroenLinks heeft aangereikt. Raadslid Arno Bonte is blij dat het fietspad over de Hofpleinlijn er nu snel komt. ,,Het is belangrijk om het hoofdroutenet voor fietsers snel aan te leggen, zodat de fiets een echt volwaardig alternatief is voor de auto. Als je dan bijvoorbeeld een elektrische fiets gebruikt voor woon-werkverkeer, kom je ook nog eens zonder zweetdruppels op je werkplek aan.”

Aan de voorzijde van het Centraal Station komen extra fietsklemmen, onder meer naast de Doelen aan de kant van het Kruisplein en aan het Weena. Uit onderzoek van GroenLinks bleek een paar weken geleden dat er vele honderden plekken te weinig zijn aan de centrumkant van het station.

De wethouder neemt de suggestie van GroenLinks over om minder streng te controleren op foutgeparkeerde fietsen zolang het aantal plekken niet voldoende is. Bonte: ,,Het was natuurlijk van de gekke dat fietsers werden gestraft voor hun milieuvriendelijk gedrag. We hopen dat het nu echt voorbij is met het onterecht wegknippen van fietsen bij het station.”