De Rotterdamse wethouder Leonard Geluk (Onderwijs, Jeugd en Gezin) heeft per 11 juli zijn ontslag ingediend. De CDA'er wordt vanaf januari 2010 voorzitter van het College van Bestuur van het ROC Midden Nederland in Utrecht.

Geluk was in de afgelopen vijf jaar onderwijswethouder. De laatste drie maanden heeft hij als moeizaam ervaren. Fractievoorzitter Karen Duys zegde het vertrouwen in de wethouder op, omdat hij te veel zijn eigen koers zou varen. Geluk kreeg echter brede steun binnen het CDA en het onderwijs en weigerde op te stappen. Later sprak Duys weer haar vertrouwen uit, nadat Geluk excuses had gemaakt. Volgens de scheidend wethouder heeft dat conflict niets te maken met zijn besluit. 'Er ligt voor mij een geweldige uitdaging. Ik wil al mijn energie steken om de school in stabiel financieel vaarwater te krijgen en te zorgen voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs.'

Geluk staat bekend om zijn onorthodoxe maatregelen. Zo maakte hij zich hard voor een breed elektronisch kinddossier waar vele organisaties in kunnen kijken en schrijven, voerde hij drugstesten op scholen in en bedacht hij het opvoedcontract voor ouders. Op deze thema's vond hij GroenLinks tegenover zich. ,,Geluk is gedreven en neemt uitgesproken standpunten in", zegt Anneke Verwijs, fractievoorzitter van GroenLinks. ,,Wij hebben hem steeds kritisch aangesproken als hij de grenzen van de wet opzocht, maar ook op de noodzaak om te investeren in hulpverlening, leraren en organisaties, en niet in registratiesystemen."

Toch is fractievoorzitter Anneke Verwijs niet blij met Geluks vertrek. ,,Dit is slecht voor de stabiliteit van de coalitie. Het is jammer dat we niet met de huidige ploeg het karwei kunnen afmaken tot aan de verkiezingen in maart volgend jaar. Dat neemt niet weg dat we Leonard Geluk feliciteren met een mooie baan waarin hij zijn kwaliteiten en interesses ten volle kan benutten."