Het Rotterdamse Havenbedrijf en GroenLinks gaan zich beiden hardmaken om binnen tien jaar een goederenspoorlijn tussen Rotterdam en België te realiseren, de zogenaamde Robel-lijn. Havendirecteur Hans Smits nam vandaag uit handen van GroenLinks-raadslid Arno Bonte en een afvaardiging van de zusterpartij Groen! uit Antwerpen een groene toekomstvisie voor de haven in ontvangst. Bij die gelegenheid maakte Smits bekend een warm voorstander te zijn van het plan voor een nieuwe spoorverbinding naar België.

Smits ziet in de goederentrein een milieuvriendelijk alternatief voor het vervoer over de weg. "Het Havenbedrijf streeft naar een revival van het vervoer over het spoor. De Robel-lijn past daar goed in. Het zou mooi zijn als die verbinding er over tien jaar ligt." GroenLinks wil met de aanleg van de spoorlijn de aanleg van de A4 Zuid overbodig maken. "De komt van die snelweg zorgt voor een onacceptabele verslechtering van de luchtkwaliteit in Spijkenisse en Hoogvliet en zou het Nationaal Landschap de Hoeksche Waard onherstelbaar beschadigen. Terwijl de Robel-lijn de goederenstroom om de steden heenleidt en het tracé zonder schade aan natuur en milieu kan worden aangelegd door West-Brabant."

Een ander voorstel in de havenvisie van GroenLinks, een fusie tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen, noemde Smits "voorlopig een brug te ver". Wel liet hij weten "nauwere bedrijfsmatige samenwerking" met de Antwerpse haven aan te willen gaan. GroenLinks is voorstander van een fusie tussen de twee havens om negatieve milieuconcurrentie tegen te gaan. Smits zegde wel toe met differentiatie van haventarieven de Rotterdamse haven nog duurzamer te willen maken. Bonte toonde zich tevreden met de reactie van de havendirecteur. "Wij zouden het liefst nog een paar knopen harder varen, maar met Smits aan het roer ligt het Havenbedrijf onmiskenbaar op een groene koers."