De Rotterdamse gemeenteraadsfractie van GroenLinks en de fractie van haar zusterpartij Groen! in Antwerpen willen dat de havens van Rotterdam en Antwerpen gaan fuseren. Ze doen dat voorstel in de Groene Havenvisie die zij woensdag aanbieden aan Hans Smits, directeur van het Havenbedrijf Rotterdam. Een fusie van de twee grootste zeehavens van Europa zorgt volgens de groene partijen voor zowel economische voordelen als milieuwinst.

De grote winnaar van een havenfusie is volgens het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte de gezondheid van de inwoners van de twee havensteden. 'Nu zie je dat het Rotterdamse havenbedrijf geen strenge eisen durft te stellen aan schepen die vuile stookolie gebruiken, omdat ze bang zijn dat die dan uitwijken naar Antwerpen. Als je van de twee havenbedrijven één bedrijf maakt, dan voorkom je ongewenste milieuconcurentie.'

Volgens Bonte zijn ook de economische voordelen onmiskenbaar. 'Als Rotterdam de containers voor het Franse achterland voortaan aan Antwerpen gunt en Antwerpen de goederen voor het Duitse Ruhrgebied voortaan aan Rotterdam, dan scheelt dat miljoenen onnodige vrachtwagens op de weg. Je bespaart daarmee miljarden euro's aan diesel en zorgt voor een drastische vermindering van files en luchtvervuiling.'

De Rotterdamse en Antwerpse groenen bepleiten de oprichting van een havenbedrijf voor de Rijn-Scheldedelta met de gemeente Rotterdam, de gemeente Antwerpen en het Rijk als aandeelhouders. Ook de havens van Vlissingen, Terneuzen, Gent en Zeebrugge zouden in dit havenbedrijf moeten opgaan.