De gemeente moet voorlopig stoppen met het verwijderen van fietsen bij het Centraal Station. Dat vindt de gemeenteraadsfractie van GroenLinks. Aan de centrumzijde is een groot tekort aan fietsklemmen. Aan de noordzijde is het aantal plekken maar net voldoende.

Uit een telling van GroenLinks blijkt er een groot tekort aan fietsparkeerplekken rond het centraal Station. "Aan de Centrumzijde van het station is het tekort zeker 250 plekken”, zegt raadslid Arno Bonte. ,,Aan de noordzijde van het station is het lastig om een plekje te vinden. Mensen zetten hun fiets ook daar vaak buiten de rekken neer.”

Stadstoezicht verwijderd alle fietsen die buiten de fietsklemmen staan. Ook als ze verder niet in de weg staan. "Ontoelaatbaar", noemt Bonte dat. ,"We krijgen veel klachten van mensen die zijn verrast door een waarschuwingslabel aan hun fiets of die hun fiets moeten ophalen bij de opslagplaats. Dat kost hen niet alleen twintig euro, maar ook een hoop tijd en onnodige ergernis. Tot het moment is aangebroken dat het aantal klemmen ruim voldoende is, willen wij dat fietsen alleen nog worden verwijderd als zij echt in de weg staan of overlast veroorzaken."

Groenlinks wil dat er snel meer parkeerplekken bij komen aan de centrumzijde. Aan de noordzijde zijn onlangs extra klemmen geplaatst, maar nog steeds is er slechts een karig overschot van veertig plekken, op vele duizenden fietsen. Op initiatief van GroenLinks wordt op het Proveniersplein een fietsflat gebouwd. Die is in september klaar. "We denken dat het probleem aan de noordzijde dan is opgelost, maar aan de centrumkant moet Stadstoezicht wat ons betreft nog wat langer een oogje dichtknijpen tot ook daar het tekort is opgelost," aldus Bonte.