De gemeenteraad van Rotterdam heeft gisteren in meerderheid het plan van GroenLinks voor een metroring gesteund. Het college gaat één of meer varianten voor zo’n ring uitwerken. Gekeken wordt naar het traject, het tijdpad en de kosten.

De metroring kwam ter sprake bij de behandeling van de plannen voor het Stadionpark. Een metro tussen Kralingse Zoom en Zuidplein maakt onderdeel uit van die plannen. Samen met het CDA diende GroenLinks een motie in, waarin de wenselijkheid wordt uitgesproken dat dit stukje metro naar het Stadionpark onderdeel wordt van een metroringlijn die de bereikbaarheid van de zuidelijke en noordelijke deelgemeenten vergroot.

,,De steun van de raad voor een metroring is een enorme opsteker voor het openbaar vervoer in Rotterdam", zegt raadslid Arno Bonte. De nieuwe lijn moet de stadswijken Charlois, Feijenoord, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg van snel openbaar vervoer voorzien. Ook de nieuwe wijk Stadshavens krijgt een station in het plan van GroenLinks. De nieuwe ringlijn wordt ongeveer 25 kilometer lang en sluit op vijf plekken aan op bestaande spoorlijnen of metrostations, waardoor een fijnmazig en snel netwerk ontstaan. ,,Met de metroring kan elke Rotterdammer binnen zo’n twintig minuten in het centrum van de stad zijn, zegt Arno Bonte. ,,Ook ben je veel sneller de stad uit."