De Zwitserse filosoof Tariq Ramadan mag verder met zijn werkzaamheden. De gemeenteraad heeft gisteren in meerderheid besloten dat zijn contract met de gemeente niet wordt opgezegd.

Ramadan was in opspraak gekomen na een artikel in de Gay Krant over vermeende uitspraken van Ramadan over homoseksualiteit en over de rol van vrouwen. Meteen na publicatie ontstond twijfel over de correctheid van het artikel. Om aan de geruchten over de uitspraken een einde te maken, heeft wethouder Rik Grashoff cassettes met teksten van Ramadan door een beëdigd vertaler laten vertalen. De conclusie was dat de citaten in de Gay Krant onjuist, onvolledig en uit hun context gehaald waren.

Reden genoeg voor een meerderheid van de raad om het vertrouwen in Ramadan te houden. Leefbaar Rotterdam en de SP wilden wel dat de adviseur van de gemeente zou vertrekken. Rik Grashoff heeft na aanleiding van de Ramadan-discussie gezegd dat politici zich moeten beroepen op feiten en niet op angsten voor de islam.

Burgemeester Aboutaleb stelde tijdens het raadsdebat dat ‘deze constructie met Ramadan in de toekomst geen vervolg zal krijgen’, tot grote ontsteltenis van GroenLinks-fractievoorzitter Anneke Verwijs: ,,Het standpunt van het college was en ís dat we verder gaan met Ramadan. Dat moet je als burgemeester niet ineens onderuit halen in het debat. Ik vond dat onacceptabel. Ramadan is een gerespecteerd filosoof. Hij is niet betrapt op een dubbele boodschap, op incorrecte opmerkingen en hij blijkt consequent te zijn. Kortom, er is helemaal niets aan de hand met Tariq Ramadan.”