Rotterdam moet meer gebruikmaken van de eigenschappen van bomen en planten om de luchtkwaliteit in de stad te zuiveren. Dat vindt GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij doet donderdag een voorstel om langs drie drukke wegen filtergroen te plaatsen en onder de fly-overs van een verkeersplein een varenbos aan te leggen.

Het filtergroen zou moeten verrijzen op de Schiekade, de Pleinweg en de Gordelweg, door de slechte luchtkwaliteit de drie ongezondste straten van Rotterdam. Filtergroen bestaat uit een rij fijnsparren langs de weg en klimopwanden die tegen de gevels zijn geplaatst. 'Het voordeel van naaldbomen en klimop is dat het ook in de winter groen blijft', licht Bonte toe. 'Je kan zo gedurende het hele jaar 20 tot 30 procent van de vervuiling wegfilteren'.

Het varenbos wil Bonte realiseren op het Kleinpolderplein, één van de drukste verkeersknooppunten van Nederland. De nu nog kale en sombere kuil onder de fly-overs van de snelwegen A13 en A20 is volgens het raadslid vanwege het schaduwrijke en vochtige klimaat een ideale omgeving voor bosvarens. 'De varens zullen onder de wirwar van fly-overs waarschijnlijk net zo goed gedijen als onder het bladerdak van een dichtbegroeid bos.'

Twee jaar geleden stelde GroenLinks in de notitie 'Bermbossen rond Rotterdam' al voor om filtergroen te gebruiken langs snelwegen. Rijkswaterstaat doet momenteel een verkennend onderzoek naar de mogelijkheden daarvan. Het toegenomen autoverkeer op wegen in de stad is voor de groene partij reden om nu ook te pleiten voor het realiseren van groene filters langs binnenstedelijke wegen.