Om de kredietcrisis te lijf te gaan investeert Rotterdam 123 miljoen euro in duurzaamheid, onderwijs, armoedebeleid, in gesubsidieerde banen en in het wegwerken van achterstallig onderhoud. Groenlinks is blij met het pakket maatregelen en roemt vooral de investering van 30 miljoen in energiebesparing.

Rotterdam trekt onder meer 3 miljoen uit voor innovatieve bedrijven in de energie- en klimaatsector. Daarnaast komt er 19 miljoen voor energiebesparing bij scholen, zwembaden en gemeentelijke gebouwen en bijna 8 miljoen gaat naar zuinige straatverlichting. ,,Met deze maatregelen komen we sterk uit de crisis en grijpen we meteen kansen aan om te investeren in duurzaamheid”, zegt fractievoorzitter Anneke Verwijs.

Om de werkloosheid te bestrijden kiest het college daarnaast voor extra opleidingsplekken, zodat jongeren beter geschoold en later de arbeidsmarkt betreden. Het gaat om 2000 extra vervolgopleidingen en nieuwe vakscholen voor 1000 leerlingen. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt komen er 500 extra gesubsidieerde banen en worden mensen in de problemen geholpen met 4 miljoen extra voor de kredietbank.

Scholen, gymzalen en sportcomplexen krijgen versneld een opknapbeurt en er is extra geld voor reconstructies van wegen; in totaal 17 miljoen. Nog eens 12 miljoen gaat naar de buitenruimte. ,,Groenlinks is tevreden, maar ook kritisch. ,,We willen duurzaamheid nog directer koppelen aan werkgelegenheid, bijvoorbeeld door apparaten te laten repareren die anders op de vuilnisbelt belanden. En door duurzaam onderhoud aan particuliere woningbezitters te stimuleren”, zegt Anneke Verwijs. ,,Verder willen we door lobby in Den Haag grote investeringen in het openbaar vervoer en in een Rotterdamse metroring naar voren halen. Maar denk ook aan onderhoud van fietspaden, aanplant van groen en een renteloze lening voor het isoleren van de eigen woning of om paalrot aan te pakken. Kansen te over.”