Deze week is bekend gemaakt welke ideeën van Rotterdamse inwoners zijn gehonoreerd met een bedrag voor de uitvoering daarvan. De juryvoorzitter is oud-wethouder Herman Meijer.

Het project RotterdamIdee komt uit de koker van GroenLinks en is twee jaar geleden gestart door toenmalig wethouder Orhan Kaya. Indieners van de uitverkozen ideeën ontvangen een startpremie tussen de 500 en de 5.000 euro. Wethouder Rik Grashoff draagt de winnende ideeën over aan een stichting die de initiatiefnemers begeleidt bij de uitvoering.

Uit 150 ingediende ideeën krijgen er 74 budget voor realisatie. Een voorbeeld is het groot Rotterdams Schaakspel, waarmee door de hele stad kan worden gespeeld. De stukken van het Rotterdam Schaakspel hebben de vorm van markante gebouwen in Rotterdam. Een ander voorbeeld is de Rommelnak: een boekje met tips en trucs voor mensen die het niet breed hebben. Het bevat onder meer een overzicht van rommelmarkten en adressen voor tweedehands kleding.